mandag 2. desember 2013

Det lukter gammal høne her….?

Ikveld vil jeg snakke om lukter og duft. Ikke blomsterlukt neeeeeeheeeei, laaangt derifra. Så er du av den fisefine sorten som ikke tåler snakk om fising, dritlukt og det som hører med, bytt side til denne

Jeg har en sykdom som heter Crohns, det er bokstavelig talt en DRITTsykdom (info her)

Med denne sykdommen følger det massiv dopapirforbruk, sinnsyke dokøer (hjemme) og en duft av alt anna enn røde roser når ting står på som værst. Og så er jeg SÅÅÅ heldig å ha doen rett i gangen, og når jeg åpner døre ut til gangen og noen kommer på besøk lammes jeg av hysteriske latteranfall, blanda med en dose skam og noen fablende forklaringer.

Jeg er ei "snasen lita dame" på 160 og 90 kg (Supernina)
Det FØRSTE jeg tenkte når jeg fikk denne diagnosen for 8-9 år siden var "Juhuuuu nå blir jeg tynn"

Med all denne doløpinga og mat som ikke vil annet enn ut igjen, måtte man jo ikke bli anna en syltynn. alle de andre jeg møtte med Crohns var jo bare skinn og bein stakkars.

Er jeg blitt tynn? Nope. Er jeg lei meg for det? Næh.

Jobber jeg for å slanke meg? Ja, særlig! *humrer*

Men tilbake til "dritten"… Jeg har SÅ mange hysteriske historier på lager om dette tema, men med nye lesere, må jeg vel tilvenne dere litt, sånn gradvis? Kan ikke slippe ut all "lufta" på en gang liksom?

Vel, det jeg skulle si var… Den siste uka syns jeg at jeg "lukter". Da mener jeg skikkelig STINKER!!!

Jeg har både lest og hørt om folk med Crohns som opplever å få en spesiell kroppslukt.


Nå vet jeg hva folk snakker om. Igår, etter å ha farga håret knællerødt, vaska jeg kroppen min grundig. Er så digg med glovarm dusj eller kokhett bad. Jeg smørte inn min omfangsrike kropp med velduftende bodybutter med jordbærduft, og det lukta herlig! Elsker bodyshop forresten!

Vel idag har jeg gått rundt å sniffa og lukta på ALT. For å finne ut hvor den helsikes STANKEN kommer fra…..jeg blir GAL! Jeg har veldig gode sanser, både (desverre) hørsel og lukt og smak. Og når jeg kjenner en "lukt" jeg ikke liker, må jeg finne "syndern"

En gang sniffa jeg meg frem til en dau mus som tydeligvis hadde gjemt seg skrekkslagen (ja mus, sånn som lever i skogen og pusene drar med seg hjem) Den lå i hjørnet på et soverom her, bak ei dør, ei dør som ALDRI blir lukket, derfor lå den daustive musa godt skjult. Det er nesa si det, som sniffer opp halvgamle mus, tenker du vel nå? *fliiiire*

Vel, jeg har funnet syndern idag og jeg….

Det for faen meg MEG som stinker!

Nybada my ass liksom! 

Jeg ble skikkelig forundra/forbanna/frustrert


Så nå er det vel over til å pudre bakparten med mabypudder og desinfiserspraye alle kroppshuler da eller? 
Finnes det ikke sånne meget bra, superduperbra sprayer på markedet, som sier de fjerne all vondt lukt? 

Og sånne duftsprayer som automatisk oppdager vond lukt og doserer ut en "dæsj" spray ved behov? 

Alle crohnsprinsesser som meg burde fått en sånn innlagt på fast basis på bakparten vår. Da kunne vi gått ubekymra rundt, så kunne den "Spffffffta" en "spfffft" når det trengtes? Perfekt!

Tror jaggu jeg skal sende en søknad til NAV om dette. Jeg skal søke om å få innlagt duftkapsel i mine nedre kroppsdeler. Med frisk eplelukt. Sånne syrlige epler. Epler….Mmmmm

Å, nå blei jeg skikkelig snavlesjuk… (leter etter en sjokolade…….$%#"& - tomt!) 

gomler mandariner og nyter den friske lukten den lille tiden det varer

tok meg at langt bad istad, de jeg tenkte at lukta kom fra meg, mine nedre deler. Vaska, pudra og lufta godt før klærna kom på. 

Så finner jeg denne på nett….og jeg holder på å knekke sammen av latter:


Håper noen sender meg et sånt i posten <3 

Sånn da har vi snakka om noe så koselig som kroppslukt, så da kan jeg gå over til andre del, som har mer med en Crohnsprinsesses hverdag


En Crohnsprinsesses hverdag:

Idag klarte jeg å levere minstemann 5 min for sent på skolen grunnet ekstremt domaraton til morran *morrrrrro*
Deretter var det å rase avgårde til legen, der jeg hadde fått dobbelttime så vi skulle rekke alt.


Vi skulle igjennom mye papirer som nav skal ha, slik at de kan hjelpe meg å tilrettelegge for fremtidig jobb kombinert med sykdommen slik den er nå.


Vel inne hos legen sitter jeg bare å tripper på stolen, verker som faen i mage og rygg og sykt sykt dårlig i magen, og jeg tenker "jeg kan ida ikke ha mer igjen nåååååå? Og når det er sånn "pågang" der nede, blir det ikke 2 min på do, neiiida da sitter jeg der MINST 20 minutt. Ka ikke ta 20 min dopause midt i en legetime.

Da blir jeg jo sittende der da… Bare å knipe igjen bak og sette opp farten foran. Har vel adlri snakka så fort og vært så effektiv på oppramsing ever.

Er vanligvis ikke flink å si hva jeg trenger til legen, men idag måtte alt ut, FORT, både foran og bak!

Jøss sier legen, skal si det går unna med deg idag, du vet vi har satt av god tid? Jooooo sier jeg, men jeg er så veldig dårlig idag og helt ærlig snakker jeg så fort fordi jeg er redd for å gjøre i buksa om vi bruker for lang tid….

Han setter seg tilbake på stolen, ser (endelig) på meg….og etter 1 laaaangt minutt begynner han å le.

HØYT ler han, den sniken :)

OK JA da forstetter vi da, sier han flirfull, jeg ler inni meg, men tør ikke slippe latteren løs, for jeg klarer ikke knipe sammen mens jeg brøler av latter.

Jeg får alle papirer (i en fei) løper nærmest til bilen, hinker inn på nav (jada den ene foten er det betennelse i i tillegg) og får hjelp i en fei…. hele tiden teller jeg inni meg fordi jeg har IKKE lyst å sette meg på et offentlig toalett, på NAV, så dårlig i magen.

Hvorfor ikke bare gå på do da tenker du sikkert?

For det første så ville stanken drevet alle ut fra hele bygget, for det andre ville lydene sikkert fått folk til å tro at det var et bombeangrep i skien sentrum. (jeg stinker som faen om dagen, det er helt vilt, hjemme tør jeg nesten ikke åpne ytterdøra etter jeg har vært på do, for det svir sikkert i øynene til folk)

Jeg tenker…..herreguuuuuud jeg tror jeg bare MÅ finne en do, dette går ikke - aldri i verden om det går!…..nynner dodododododo hele veien hjem mens jeg lurer på hva som evt skjer hvis jeg feks blir stoppa i en politikontroll nå?

Å nei IKKe la det skje??? Kjære GUD ikke la det være rutinekontroll nå

Jeg ville sikkert driti meg ut, i bilsetet. Å herregud, gubben kommer til å drepe meg!
Eller…kan jeg løpe ut av bilen, dra ned buksa og drite i grøfta?

Syns du ser det for deg eller?
Med purken etter i tru på at jeg var en kriminell som stakk av fra en vanlig kontroll eller noe?
Og deretter kanskje jeg ville blitt anmeldt for offentlig forsøpling/blotting?

Å, gud for en scene - jegdævver@latter

Men jeg ble ikke stoppa,takk gud, jeg kom meg hjem, skrensa inn i gården, bråbremsa, lot bilen stå på skrå, og løpte inn på do.

Aaaaaaaahhhhh! (se for deg dum & dummere skjiting)
der satt jeg i 20 min, sykt vondt, men letta.

Yes I did it!!!

Så det var min store seier den dagen. jeg rakk hjem på do! Hurra!

Ha en duftlysberikende aften dere der ute
Tro meg, noen dager er det verdt det






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar